Het Kunstuur Mechelen 4 van 16/05/22 tot 30/11/22

De vierde tentoonstelling van Het Kunstuur in Mechelen liep van 16 mei 22 tot en met 30 november 22. Belgische schilderkunst uit de periode 1850-1950, verhalen door bekende en minder bekende Vlamingen en muziek van Dirk Brosssé.

De vierde tentoonstelling in Mechelen liep van 16/05/22 tot 30/11/22
Valerius De Saedeleer

"Het was het beroep van mijn grootouders, de hobby van mijn vader."

Verhaalvertelling door Alexander De Croo, eerste minister van België

Alexander vertelt een verhaal bij het werk van Valerius De Saedeleer 'Vóór de lente' (circa 1908).

"Ook ik werk nog op dezelfde manier"

Verhaalvertelling door Dirk ridder Brossé, componist

Dirk vertelt een verhaal bij het werk van Jenny Montigny 'Jules-Toussaint De Sutter aan de piano' (1912).

"Zulke topwerken trekken de aandacht van de internationale verzamelaars."

Verhaalvertelling door Pauline Haon, specialist 20ste en 21ste eeuw bij veilinghuis Christie's

Pauline vertelt een verhaal bij het werk van Gustave De Smet 'De blauwe canapé' (1928).

"Onze maatschappij is verslaafd aan fossiele brandstoffen."

Verhaalvertelling door Anuna De Wever, klimaat- en mensenrechtenactivist

Anuna vertelt een verhaal bij het werk van Pierre Paulus de Châtelet 'Mijnwerker met industrieel landschap op de achtergrond' (jaartal onbekend).

"Mansarde werd op bevel van de Gestapo uit een expositie verwijderd."

Verhaalvertelling door Bruno De Wever, professor en historicus

Bruno vertelt een verhaal bij het werk van Jean Brusselmans 'Mansarde II' (1939).

"Wanneer ik bij maneschijn opsteeg, dacht ik heel even aan dit schilderij."

Verhaalvertelling door Jean-Jacques Speyer, professor en burgerlijk ingenieur luchtvaart

Jean-Jacques vertelt een verhaal bij het werk van René Magritte 'De diepten van het genot' (1947).

"5000 niños de la guerra zijn in België opgevangen in 1936."

Verhaalvertelling door Phara de Aguirrejournalist

Phara vertelt een verhaal bij het werk van Victor Leclercq 'Juan' (1936).

"Onze accordeonist heeft zopas een mineur akkoord gespeeld."

Verhaalvertelling door Jan De Smetmuzikant

Jan vertelt een verhaal bij het werk van Prosper De Troyer 'Mineur à l'accordéon' (1928).

"Daar hoorde ook de geur van het roten bij, een rottingsgeur."

Verhaalvertelling door Piet baron Vanthemsche, intendant van de Vlaamse regering

Piet vertelt een verhaal bij het werk van Albert Saverys 'Rootbakken (1921).

"Ook ik ben zes jaar naar een uniformschool geweest."

Verhaalvertelling door Annelies Verlinden, politica

Annelies vertelt een verhaal bij het werk van Léon Spilliaert 'Meisjes met witte kousen' (1912).

"Er werd een stukje uit dit werk gesneden en als bewijsstuk opgestuurd."

Verhaalvertelling door Martin Van Steenbrugge, ex-undercoveragent gespecialiseerd in o.m. kunstdiefstallen

Martin vertelt een verhaal bij het werk van James Ensor 'Mijn dode moeder' (1915).

"We hadden onze schopjes en emmertjes bij en ik begon een put te graven."

Verhaalvertelling door Christa Verledens, huisvrouw

Christa vertelt een verhaal bij het werk van James Ensor 'Gezicht op Mariakerke' (1901).

"Toen heb ik zelf psychotische, hallucinatoire verschijnselen gehad."

Verhaalvertelling door Dirk De Wachter, psychiater

Dirk vertelt een verhaal bij het werk van Floris Jespers 'De maanzieke man' (1926).

"Kent u uw overgrootvader? De kans is klein."

Verhaalvertelling door Piet Piron, rechter op rust

Piet vertelt een verhaal bij twee werken van Valerius de Saedeleer 'Winteravond' (1924) en 'Volle Winter' (circa 1927).

"Ik beschrijf de schilderijen zoals ze in mijn herinnering bestaan."

Verhaalvertelling door Bart Van Peer, medewerker bij het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen

Bart vertelt een verhaal bij het werk van Gustave Van de Woestyne 'Azuur' (1928).

Verhaalvertelling door Jo De Meyere

 

Jan vertelt de levensverhalen van en bij werken van Firmin Baes, Evarist De Buck, Eugeen Van Mieghem, Léon De Smet, Jakob Smits, Charles Degroux, Henry De Groux en Rik Wouters.