Het Kunstuur Hasselt 1 van 03/04/22 tot 08/01/23
Topwerken van Belgische kunstenaars uit de periode 1850-1950 op een unieke manier gebracht. Bekende Vlamingen vertellen wat hun band is met de kunstenaar of met het schilderij. In de eerste tentoonstelling in Hasselt wordt een selectie getoond van schilderijen die te zien waren in de eerste en tweede tentoonstelling in Mechelen.
"Zo zag Limburg er uit honderd jaar geleden, het grote niets."
Verhaalvertelling door Stijn Meuris
Stijn vertelt een verhaal bij het werk van Isidore Verheyden 'Aalvangst te Genck' uit 1905.
"Mijn vader, mijnwerker, de belangrijkste man in mijn leven"
Verhaalvertelling door Zuhal Demir
Zuhal vertelt een verhaal bij het werk van Pierre Paulus de Châtelet 'Moederschap' uit 1912.
"Zou Valerius De Saedeleer de Ronde van Vlaanderen hebben zien passeren?"
Verhaalvertelling door Tom Boonen
Tom vertelt een verhaal bij het werk van Valerius De Saedeleer 'Het huis van mijn buur' uit 1923.
"Zou mijn grootvader, Prosper De Troyer, de blonde Katrijn hebben gekend ?"
Verhaalvertelling door Mark Uytterhoeven
Mark vertelt een verhaal bij het werk van Prosper De Troyer 'De blonde Katrijn' uit 1936.
"De echte waarde van een kunstwerk is hoe het u raakt"
Verhaalvertelling door Geert Noels
Geert vertelt een verhaal bij het werk van Théo Van Rysselberghe 'De baadsters' uit +/-1920.
"Overal was het wit, het was heel mooi, precies een sprookje."
Verhaalvertelling door Bashir Abdi
Bashir vertelt een verhaal bij het werk van Valerius De Saedeleer 'Winterlandschap met schelven' uit 1931.
"Frits Van den Berghe was bang voor elke komende nacht."
Verhaalvertelling door Hans Bourlon
Hans vertelt een verhaal bij de werken van Frits Van den Berghe 'Zelfportret met doodshoofd' uit 1938 en 'De belaagde dichter' uit 1929.
"In heel veel godsdiensten ligt het afbeelden van God gevoelig."
Verhaalvertelling door Khalid Benhaddou
Khalid vertelt een verhaal bij het werk van Albert Servaes 'Christus aan het kruis' uit 1922.
"Dat zou een mondmasker kunnen zijn, want toen was er de Spaanse griep."
Verhaalvertelling door Marc Van Ranst
Marc vertelt een verhaal bij het werk (triptiek) van Albert Servaes uit "Het boerenleven": "Het kisten van de dode", "De lijkdienst" en "De lijkstoet" uit 1920.
"Ik zou heel graag die vrouw zijn op dit moment als ik er naar kijk, ze geniet."
Verhaalvertelling door Lieve Blancquaert
Lieve vertelt een verhaal bij het werk van Théo Van Rysselberghe "Het ingedommelde model" (1924).
"Gustave De Smet erkent de diepgang en melancholie van het circus."
Verhaalvertelling door Danny Ronaldo
Danny vertelt een verhaal bij het werk van Gustave De Smet "De kunstrijdster" (1927).
"Het lijkt alsof het licht en het leven zit in de dode en de dood in de levende."
Verhaalvertelling door Alain Platel
Alain vertelt een verhaal bij het werk van Constant Permeke "Het afscheid" uit 1948.
"Prudence was niet gelukkig in Mechelen."
Verhaalvertelling door Bart Somers
Bart vertelt een verhaal bij het werk van Gustave Van de Woestyne "Vroege lente" uit 1926.
"Het klasje ziet er nog altijd hetzelfde uit als 100 jaar geleden."
Verhaalvertelling door Anneleen Van Speybroeck
Anneleen vertelt een verhaal bij het werk van Jenny Montigny "Klas te Deurle" uit 1920.
Boeiende levensverhalen verteld door
Verhaalvertelling door Jo De Meyere
Jo vertelt verhalen bij werken van Emile Claus, Jenny Montigny, Xavier Mellery, Prosper De Troyer, Oscar Verpoorten, Anto Carte, de broers Gustave en Léon De Smet en Valerius De Saedeleer. Dit terwijl U kijkt naar topwerken van deze kunstenaars.